Opera Wrocławska: Piękno w świątecznym geście „Dziadek do orzechów. Opowieść wigilijna” Piotra Czajkowskiego.
20.12.19
Uliczny gwar świątecznych przygotowań doskonale ubranych mieszkańców miasteczka, w którym dzieje się akcja „Dziadka do orzechów. Opowieści Wigilijnej” Piotra Czajkowskiego – Baletu Youriego Vamosa na podstawie E.T.A. Hoffmana i Ch. Dickensa, zachwyca od pierwszych dźwięków dobiegających z orkiestronu. Siłą tego spektaklu jest pełna dobrego smaku i wyczucia wyobraźnia choreografa, scenografa (Youri Vámos, Karol Dutczak) oraz autorki kostiumów (Tijana Jovanovic), a także bardzo umiejętne wplecenie historii rodziny Scrooge’a do klasycznych wątków libretta baletowego wraz ze słynnymi scenami tanecznymi: śnieżynek, tańców charakterystycznych czy też popisowego pas de deux.
Naprawa i konserwacja roweru, marzenia dziewczynki o świątecznym prezencie z witryny sklepowej, codzienne troski i kłopoty dorosłych, ich radości i priorytety oraz siła dziecięcej wyobraźni oraz dziecięcych dążeń emanowały z każdego ruchu, gestu, z doskonałego przygotowania solistów oraz zespołu baletu dając nam poczucie uczestniczenia w pięknej świątecznej bajce, bajce, która porusza, wzrusza, daje ogromnie dużo do myślenia nad sensem i znaczeniem nie tylko świątecznych dni, ale wartości uznawanych w życiu.
Cóż można powiedzieć, jak nie to, że ogromnie dziękujemy za taniec, jaki dostaliśmy w prezencie: i ten klasyczny ukazujący, że to co niemożliwe staje się możliwe i za taniec hiszpański, arabski, chiński, rosyjski – za żywiołowość i precyzyjne oddanie istoty i charakteru każdego z nich – i za każdy inny w tym dniu na tej scenie.
Piękno jest zamknięte w człowieku i czasem dzięki tknięciem różdżki z sopla lodu każda z postaci ożywa i nie mówiąc nic mówi tak ogromnie wiele tak pięknym dla oka i duszy językiem.
Oby zawsze tą różdżką była dobrze wykonana muzyka, która niczym prószący śnieg zatrzyma się na chwilę na tańczącej postaci dodając jej blasku i dodatkowego wyrazu w tym wzruszającym i dającym wiarę w marzenia i wyobrażenia balecie.
Patrząc w ten dzień na scenę nie można było nie odnieść wrażenia, że pięknie jest kobiecie w koronie. Na nadchodzący Nowy Rok życzę wszystkim aby byli królowymi i królami własnego życia, by zachwycać sobą siebie i innych.
Dobrego Nowego Roku.
Na scenie mogliśmy podziwiać:
Scrooge –
Filip Veverka*
Klara –
Sherly Beillard
Książę/Dziadek do orzechów –
Andrzej Malinowski
Bob Crachit –
Won June Choi
Pani Crachit/Królowa Śnieżynek –
Olga Markari
Taniec hiszpański –
Pablo Martinez Mendez
Beatriz Gijon Francis
Karolina Jankowska
Anna Mendakiewicz
Lucie Le May
Taniec rosyjski –
Stefano Pietragalla
Taniec chiński –
Noriko Nakabayashi
Arlekiny i Jackie –
Shiori Taguchi
Ludovico Tambara
Sergi Martinez Castello
Gabriele Lucci
Jaume Deulofeu Segui
Taniec orientalny –
Andrea Aguado Campo
Daniel Agudo Gallardo
Solo Walc kryształowy (kwiatów) –
Magdalena Kurilec-Malinowska
Hannah Cho
Won June Choi
Charalampos Skoupas
Orkiestra zagrała pod batutą Tomasza Tokarczyka, a spektakl wzbgacił Chór Dziecięcy Opery Wrocławskiej oraz Dzieci ze Szkoły Baletowej przy Fundacji Capitol, które skradły moje serce.
Iwona Karpińska
Wrocław
fot. Ewa Krasucka
WOCLAW : Beauty in the Christmas gesture „NUTCRACKER. Christmas Tale “ by Piotr Tchaikovsky.
Komentarze